Bahan Pembelajaran




 
Kata Pemeri 'ialah' dan 'adalah'
 
  1. Kata pemeri ialah digunakan untuk menjelaskan subjek dengan frasa nama.
  2. Kata pemeri adalah pula digunakan untuk menerangkan subjek dengan frasa adjektif dan frasa sendi.
  3. Contoh penggunaan kata pemeri dalam ayat
  • Guru kelas saya ialah Cikgu Maryanti. (frasa nama)
  • Majlis ini adalah untuk meraikan kepulangan abang. (frasa sendi)
  • Menara Kuala Lumpur ialah menara yang keempat tertinggi di dunia. (frasa nama)
  • Jam tangan ini adalah untuk adik bongsu saya. (frasa sendi)
  • Nicol Ann David ialah pemain squash negara. (frasa nama)
     

          
DAFTAR PERKATAAN SEERTI (SINONIM)

1          abai                             - cuai
2          abang                          - kakanda
3          abdi                             - hamba
4          adik                             - adinda
5          adu                              - lapor
6          agak                            - teka, tebak
7          ahli                               - anggota
8          ajar                               - didik
9          akal                              -  fikiran
10        akhbar                        - suratkhabar
11        akhir                            - penghabisan, tamat, selesai
12        alat                              - perkakas
13        aman                           - tenteram, damai
14        aneh                            - ganjil
15        angin                           - bayu
16        angka                          - nombor
17        angkuh                        - bongkak, sombong
18        askar                           - tentera, perajurit
19        awan                           - mega
20        badan                         - tubuh
21        bahang                        - hangat
22        bakat                           - kebolehan
23        baki                             - sisa
24        bakti                            - jasa
25        baling                          - lontar
26        bangga                        -  megah
27        bazir                            -  boros
28        bekerja                        -  bertugas
29        beku                            -  keras
30        beliau                           -  dia
31        berbagai-bagai          -  bermacam-macam
32        berhimpun                   -  berkumpul
33        berpisah                      -  bercerai
34        bertemu                       -  bersua
35        bertolak                       -  berangkat
36        beza                            -  lainan
37        bimbang                      -  khuatir, resah, gelisah
38        bina                             -  diri, bangun
39        bohong                        -  dusta
40        bongkak                      -  sombong
41        buat                             -  laku
42        bumi                            -  tanah
43        cantik                          -  molek
44        cemas                         -  bimbang
45        cenderahati                 -  cenderamata
46        cerita                           -  kisah
47        cetek                           -  tohor
48        cipta                            -  reka
49        cukup                          -  genap
50        daerah                         -  kawasan
51        daki                             -  panjat
52        didik                             -  ajar
53        dunia                           -  alam
54        elok                             -  bagus
55        faham                          -  mengerti
56        gerun                           -  takut
57        hak                              -  milik
58        halamam                     -  perkarangan
59        hambat                        -  kejar
60        hasad                          -  dengki
61        hawa                           -  iklim
62        hiba                             -  sedih
63        hilang                           -  lesap, lenyap
64        hukum                         -  denda
65        ikat                              -  tambat
66        iring                            -  ikuti
67        jamah                          -  rasa
68        jerat                             -  perangkap
69        johan                           -  juara
70        kacak                          -  lawa
71        kais                              -  cakar
72        karib                            -  rapat, akrab
73        kayuh                          -  dayung
74        kejar                            -  hambat
75        kejar                            -  buru
76        kemas                         -  rapi
77        kenang                        -  ingat
78        kenderaan                   -  kenaikan
79        ketika                          -  semasa
80        kopek                          -  kupas
81        kuat                             -  gagah
82        kukuh                          -  kuat
83        kumpulan                    -  pasukan
84        kunjung                       -  lawat
85        lancar                          -  licin
86        laung                           -  pekik
87        mahir                           -  cekap 
88        makan                        -  santap
89        makmur                      -  mewah
90        malap                          -  suram
91        masyhur                      -  terkenal
92        melalui                        -  menerusi
93        merdu                         -  lunak
94        muncul                       -  timbul
95        musnah                      -  rosak
96        mustahak                  -  penting
97        musuh                        -  seteru
98        padam                       -  mati
99        paka                          -  guna
100      palsu                         -  tiruan
101      palu                           -  pukul
102      panas                        -  hangat
103      pandir                        -  tolol, bahlul, bodoh
104      panduan                    -  pedoman, petunjuk
105      pangku                      -  riba
106      patuh                         -  ikut
107      peduli                       -  hirau
108      peluk                        -  dakap
109      pendapatan             -  gaji
100      peniaga                    -  pedagang
111      penting                     -  mustahak
112      perhentian                -  stesen
113      perigi                        -  telaga, sumur
114      peti                            -  kotak
115      pinggir                       -  tepi
116      potong                       -  kerat
117      punya                         -  milik, ada
118      ramai                         -  banyak
119      rapi                            -  kemas
120      rawat                         -  periksa
121      reka                           -  cipta
122      renggang                  -  jarang
123      rimba                         -  hutan
124      ringkas                      -  singkat
125      rintangan                   -  halangan
126      riuh                             -  bising
127      rompak                      -  curi
128      runtuh                         -  roboh
129      saiz                            -  ukuran
130      saji                             -  hidang
131      saksi                          -  lihat
132      sakti                           -  ajaib
133      sawah                        -  bendang
134      sejuk                          - dingin
135      sekarang                   - kini
136      sekat                          -  tahan
137      selalu                          -  sering, kerap, sentiasa
138      sepi                             -  sunyi, senyap
139      sombong                    -  bongkak, angkuh
140      sudut                           -  penjuru
141      tabiat                           -  perangai, kelakuan
142      tahan                           -  halang, sekat
143      tatang                          -  bawa
144      tebas                           -  potong
145      tegah                           -  larang
146      teguh                           -  kuat
147      tempoh                        -  masa
148      temu                            -  jumpa. sua
149      tentang                        -  mengenai
150      terang                          -  cerah
151      terbit                            -  keluar
152      tergesa-gesa             -  terburu-buru
153      terjadi                          -  berlaku
154      ternak                          -  bela
155      tersisip                        -  terselit
156      tinggal                         -  menetap, diam
157      tinggal                         -  baki, sisa
158      undang                        -  jemput
159      wartawan                    -  pemberita
160      zaman                         -  masa


Peribahasa
Isi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.
1.  Ketua kampung menyeru supaya ___________________nya bersatu
    padu dan tolong-menolong.
  • A anak buah
  • B anak bapa
  • C anak emas
  • D anak tiri

2.  Mereka memang berkawan rapat dan sentiasa berdua ke mana
    sahaja ___________________.
  • A bagai bertepuk sebelah tangan
  • B bagai kera mendapat bunga
  • C bagai bulan jatuh ke riba
  • D bagai isi dengan kuku
3.  Faiz meminta ___________________ daripada pemandu van yang
     melanggar keretanya.
  • A sagu hati
  • B ganti rugi
  • C duit kopi
  • D durian runtuh
4.  Kehadiran Izyan menjadikan majlis itu riuh-rendah kerana sikapnya
     __________________.
  • A bagai menarik rambut di dalam tepung
  • B bagai anjing dengan kucing
  • C bagai ayam disambar helang
  • D bagai murai tercabut ekor
5.  Danial mempunyai perangai yang saling tidak tumpah seperti
     perangai bapanya. Perumpamaan yang sesuai untuk
     pernyataan di atas adalah _____________________.
  • A bagai dihiris dengan sembilu
  • B bagaimana acuan begitulah kuihnya
  • C bagai melepaskan batuk di tangga
  • D bagai kucing kehilangan anak
6.  Setelah tiga kali gagal dalam peperiksaan itu, Ida sudah
     _________________ untuk mencuba lagi.
  • A tawar hati
  • B sakit hati
  • C kecil hati
  • D besar hati
7.  Walaupun sudah lama tinggal di sini tetapi Mira tidak mempunyai
     ramai kawan kerana dia _________________.
  • A berat tulang
  • B mulut murai
  • C jauh hati
  • D hidung tinggi
8.  Jangan cuba _____________________ tentang perkara itu nanti buruk
     akibatnya.
  • A serkap jarang
  • B batu api
  • C campur tangan
  • D buah mulut
9.  Jika hendak mengajar tentang disiplin, ajarlah mereka sejak kecil lagi
     __________________.
  • A seperti genggam bara api biar sampai jadi arang
  • B seperti mengajar itik berenang
  • C seperti melentur buluh biarlah daripada rebungnya
  • D seperti mencurahkan air ke daun keladi
10. Kegiatan haram yang dilakukan oleh Ali akhirnya berjaya dikesan
      oleh pihak polis.
      Pepatah yang sesuai untuk pernyataan di atas adalah
     ________________.
  • A sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna
  • B sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua
  • C laut mana tidak berombak, bumi mana tidak ditimpa hujan
  • D harapkan guruh di langit, air di tempayan dicurahkan



Pemahaman Model 1
1. Pendaki boleh menggunakan Kuala Tahan atau Merapoh sebagai
  • A tempat bermalam bagi memerhati hidupan liar
  • B titik permulaan ekspedisi pendakian
  • C tempat memancing
  • D tempat untuk berehat-rehat
2. Berapakah usia hutan hujan yang tertua di dunia?
  • A 130 juta tahun
  • B 103 juta tahun
  • C 131 juta tahun
  • D 113 juta tahun
3. Apakah aktiviti yang paling popular di Taman Negara ini?
  • A memerhati hidupan liar
  • B Bersampan di sungai dan meneroka laluan trek hutan
  • C Aktiviti memancing
  • D Meneroka gua
4. Berikut merupakan daya tarikan yang boleh ditemui di Kuala Tahan, kecuali
  • A laluan kanopi
  • B kicauan burung
  • C menikmati keindahan hutan hujan tropika
  • D taman rama-rama

5. Perkataan merentas dalam petikan bermaksud
  • A menghalang
  • B melalui
  • C mencakup
  • D merintis
  •   
Pemahaman Model 2



1. Apakah tujuan mesyuarat agung ini diadakan?
  • A Mengadakan aktiviti
  • B Memilih anggota jawatankuasa
  • C Berkumpul beramai-ramai
  • D Mewujudkan semangat berpasukan
2. Aktiviti yang tidak diadakan sepanjang tahun 2012 ialah
  • A lawatan ke hospital
  • B perkhemahan
  • C Minggu Amal Murni
  • D penjagaan kesihatan
3. Apakah yang diharapkan melalui penyertaan murid dalam persatuan itu?
  • A Persatuan itu akan terus maju
  • B Persatuan itu akan terus berkembang
  • C Mendapat sambutan ramai
  • D Terkenal dan dikenali umum
4. Berikut merupakan kebaikan yang diperoleh daripada aktiviti-aktiviti tersebut, kecuali
  • A bantu-membantu
  • B bekerjasama
  • C bersemangat waja
  • D berperangai jahat

5. Perkataan lawatan dalam petikan bermaksud
  • A tarikan
  • B fahaman
  • C kunjungan
  • D bantuan

Pemahaman Model 3




1. Bagaimanakah keadaan hidup "aku" sekeluarga setelah ayah meninggal dunia?
  • A Terpaksa mencari makan sendiri untuk menyara hidup
  • B Terpaksa hidup dalam keadaan yang sukar
  • C Pandai berdikari dan tidak mengalami sebarang masalah
  • D Terumbang-ambing dan tiada tempat mengadu
2. Apakah maksud peribahasa kais pagi makan pagi, kais petang makan petang dalam petikan  
     tersebut?
  • A Hutang budi tidak dapat dibayar seumur hidup
  • B Tidak tetap pendirian
  • C Perhubungan yang sangat rapat
  • D Pendapatan yang diperoleh cukup untuk sehari sahaja
3. Mengapakah ibu "aku" sentiasa menasihatinya agar belajar bersungguh-sungguh?
  • A Supaya "aku" dapat menyara mereka sekeluarga
  • B Untuk kesenangan hidupnya pada masa depan
  • C Kerana ibunya tidak mahu anaknya dipandang rendah
  • "Aku" akan dipandang mulia kerana adanya pelajaran
4. Sifat yang berikut tergambar pada watak ibu, kecuali
  • A penyayang
  • B bertimbang rasa
  • C tabah dan sabar
  • D mementingkan pelajaran

5. Perkataan tamat dalam petikan bermaksud
  • A lulus
  • B selesai
  • C tutup
  • D tanda



Pemahaman Model 4



1. Apakh tujuan lawatan diadakan?
  • A Melihat pelbagai jenis haiwan
  • B Menambahkan ilmu pengetahuan dan pengalaman murid-murid
  • C Untuk mendekati hidupan liar
  • D Untuk melawat tempat bersejarah
2. Mereka makan tengah hari bersama dengan guru pengiring di
  • A Zoo Melaka
  • B Taman Rekreasi Air Keroh
  • C Jalan Kota
  • D Bandar Hilir


3. Di Kota A Famosa, mereka melihat
  • A pelbagai jenis bunga
  • B pelbagai jenis hidupan liar
  • C pameran barang-barang purba
  • D bekas keruntuhan kubu Portugis
4. Pilih pernyataan yang benar berdasarkan petikan
  • A Mereka tidak sempat melawat ke makam Hang Tuah
  • B Mereka menaiki bas pergi ke Muzium Melaka
  • C Mereka membeli-belah di Bandar Hilir
  • D Mereka bertolak pulang pada pukul 4.00 petang

5. Perkataan bekas dalam petikan bermaksud
  • A kesan
  • B jalan
  • C arah
  • D bakal


Pemahaman Model 5


1. Seni anyaman dilakukan oleh orang
  • A kampung
  • B bandar
  • C asli
  • D miskin
2. Apakah bahan mentah yang digunakan dalam seni anyaman ini?
  • A Pokok buluh
  • B Pokok bakau
  • C Daun mengkuang
  • D Rotan
3. Apakah proses yang perlu dilakukan untuk menghasilkan sesuatu produk?
  • A Rotan perlu dikeringkan, dirawat, dibersihkan, dan ditebang
  • B Rotan perlu dirawat, dibersihkan, dikeringkan, dan ditebang
  • C Rotan perlu dibersihkan, ditebang, dikeringkan, dan dirawat
  • D Rotan perlu dibersihkan, ditebang, dikeringkan, dan dirawat
4. Pilih pernyataan yang tidak benar tentang petiakn e-mel tersebut
  • A Masyarakat dahulu tidak terdedah dengan teknologi moden
  • B Rotan jenis manau tidak begitu popular
  • C Mereka menghasilkan produk yang cantik dan tahan lama
  • D Rotan merupakan hasil hutan yang terpenting di Semenanjung Malaysia

5. Perkataan pengeluaran dalam petikan membawa maksud
  • A pendapatan
  • B pembuatan
  • C penghasilan
  • D pelaksanaan


Pemahaman Model 6




1. Kerajaan telah membelanjakan berjuta-juta ringgit untuk
  • A menyediakan kemudahan awam
  • B membina balai raya
  • C membaiki kemudahan awam
  • D mengadakan program tertentu kepada golongan remaja
2. Telefon awam digunakan ketika kecemasan untuk
  • A kegunaan masyarakat
  • B bertindak awal
  • C menghubungi saudara-mara terdekat
  • D menghubungi pihak bomba atau ambulans dengan cepat
3. Pernyataan berikut benar tentang kegunaan dewan orang ramai, kecuali
  • A tempat bermesyuarat
  • B tempat berteduh
  • C sebagai kelas tambahan
  • D tempat belia berkumpul
4. Pilih pernyataan yang benar berdasarkan petikan
  • A Kesedaran betapa pentingnya menjaga kemudahan awam perlu dipupuk
  • B Telefon awam tidak begitu penting
  • C Kita tidak perlu menjaga kemudahan awam
  • D Perbuatan merosakkan kemudahan awam amat digalakkan

5. Perkataan selesai dalam petikan bermaksud
  • A segera
  • B tertangguh
  • C berhenti
  • D berakhir


Pemahaman Model 7



1. Ibu bapa Idham meninggal dunia semasa dia berusia
  • A tujuh tahun
  • B sebelas tahun
  • C sepuluh tahun
  • D sembilan tahun
2. Idham dipelihara oleh
  • A bapa saudara
  • B bapa angkat
  • C emak saudara
  • D jirannya
3. Idham menolong bapa saudaranya menjual
  • A minuman
  • B nasi lemak
  • C buah durian
  • D pisang goreng
4. Pilih pernyataan yang benar tentang petikan tersebut
  • A Idham belajar dalam tahun lima
  • B Idham mendapat upah menjual pisang goreng dua ringgit sehari
  • C Idham gagal dalam keputusan UPSR
  • D Bapa saudaranya telah menghadiahkan sebuah basikal kepada Idham

5. Simpulan bahasa durian runtuh dalam petikan bermaksud
  • A tidak dapat memikirkan sesuatu kerana tiada idea
  • B mendapat keuntungan yang berlipat ganda dan tidak disangka-sangka
  • C keadaan yang berbeza daripada semula jadi
  • D wang yang diberikan kepada seseorang untuk mendapatkan sesuatu



Pemahaman Model 8



1. Mengapakah kita digalakkan makan buah-buahan?
  • A Menambahkan selera makan
  • B Menyembuhkan luka dalaman
  • C Sebagai makanan tambahan
  • D Mempunyai banyak khasiat
2. Kandungan serat dalam buah-buahan dapat
  • A mengatasi masalah kesihatan
  • B membantu melancarkan sistem pencernaan dalam badan
  • C mengatasi penyakit buah pinggang
  • D dijadikan kajian saintifik
3. Mengapakah mereka yang menghidap penyakit tertentu perlu berhati-hati dalam pengambilan
    buah-buahan
  • A Untuk mempelbagaikan khasiat
  • B Terdapat buah-buahan tertentu yang mungkin tidak sesuai diambil
  • C Menjadi hidangan wajib setiap hari
  • D Pengambilan dapat menyeimbangkan sistem pencernaan badan
4. Pilih pernyataan yang tidak benar tentang petikan tersebut
  • A Buah belimbing boleh dimakan oleh pesakit buah pinggang kronik
  • B Buah pisang merupakan salah satu buah-buahan yang kaya dengan serat
  • C Pengambilan serat bagi kanak-kanak berumur dua tahun ke atas ialah 3 gram
  • D Kita perlulah mempelbagaikan pengambilan buah-buahan

5. Frasa manfaat dalam petikan membawa maksud
  • A kaedah
  • B faedah
  • C kesan
  • D cara


Pemahaman Model 9

1. Apakah tujuan perkhemahan ini diadakan?
  • A Menambahkan aktiviti dan program
  • B Mendapat pengetahuan dan maklumat
  • C Mewujudkan semangat bergotong-royong
  • D Melahirkan murid-murid yang berakhlak mulia
2. Ceramah motivasi disampaikan oleh
  • A wakil peserta
  • B Cikgu Azhar
  • C Cikgu Amin
  • D setiausaha
3. Sewaktu mengikuti program merentas hutan, peserta dapat
  • A membersihkan kawasan
  • B mengemukakan pendapat
  • C mengenal sikap yang wujud dalam diri
  • D mengenal pelbagai spesies tumbuhan
4. Pilih pernyataan yang benar berdasarkan petikan
  • A Ceramah motivasi disampaikan oleh Cikgu Amin
  • B Cikgu Azhar memberikan taklimat kepada para peserta
  • C Para peserta tidak mengikuti program merentas hutan dan halangan
  • D Para peserta mendirikan khemah selepas membersihkan kawasan perkhemahan

5. Perkataan halanagn dalam petikan bermaksud
  • A laluan
  • B rintangan
  • C galakan
  • D buruan

Penulisan Bahagian C Model 9
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu perolehi daripada petikan di bawah.
Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.




Panduan menjawab

  • prihatin - membantu orang yang memerlukan pertolongan
  • menjaga kesihatan - berjumpa doktor apabila sakit
  • menghargai jasa - mengucapkan terima kasih
  • tanggungjawab - memaklumkan kepada rakan apabila tidak dapat hadir ke sekolah kerana sakit
  • amanah - memberitahu guru rakan yang sakit


Nilai lain yang sesuai dengan petikan juga boleh ditulis dan dihuraikan







Penulisan Bahagian C Model 8
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu perolehi daripada petikan di bawah.
Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Panduan menjawab

  • bantu-membantu - penduduk kampung bekerjasama
  • ikhlas - tidak mengharapkan balasan
  • semangat bermasyarakat - mengadakan mesyuarat
  • tanggungjawab - mengadakan rondaan
  • adil - meronda bergilir-gilir pada setiap malam

Nilai lain yang sesuai dengan petikan juga boleh ditulis dan dihuraikan



Penulisan Bahagian C Model 7
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu perolehi daripada petikan di bawah.
Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Panduan menjawab

  • tekun - Pak Cik Kamal bekerja kuat
  • cekal - bersusah payah bekerja walaupun sudah tua
  • berdikari - tidak mahu menyusahkan anak-anak
  • akur - bersyukur kerana masih diterima bekerja
  • menghargai jasa - menyayangi dan menjaga ibu bapa

Nilai lain yang sesuai dengan petikan juga boleh ditulis dan dihuraikan


Penulisan Bahagian C Model 6
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu perolehi daripada petikan di bawah.
Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Panduan menjawab

  • rajin - jangan malas belajar
  • baik hati - jangan sombong
  • disiplin - jangan ponteng sekolah
  • menghargai masa - melakukan perkara yang berfaedah
  • insaf - bertekad untuk berubah serta berusaha untuk memperbaiki diri

Nilai lain yang sesuai dengan petikan juga boleh ditulis dan dihuraikan

Penulisan Bahagian C Model 5
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu perolehi daripada petikan di bawah.
Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Panduan menjawab

  • rasional - mengakui kesalahan
  • semangat bermuafakat - semut api mengajak pengikutnya menyerang Sang Gajah
  • insaf - berjanji tidak akan memijak sarang semut api lagi
  • bertimbang rasa - menghentikan serangan terhadap gajah
  • baik hati/prihatin - menghentikan serangan setelah mendengar rayuan Sang Gajah

Nilai lain yang sesuai dengan petikan juga boleh ditulis dan dihuraikan




Penulisan Bahagian C Model 4
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu perolehi daripada petikan di bawah.
Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.

Panduan menjawab

  • usaha - mengekalkan warisan seni 
  • tegas - tidak terpengaruh dengan budaya asing
  • prihatin - sentiasa ambil tahu tentang seni bubaya Melayu
  • menghargai seni budaya Melayu - generasi muda harus mewarisi kesenian tersebut
  • tanggungjawab - memelihara seni budaya Melayu daripada pupus

Nilai lain yang sesuai dengan petikan juga boleh ditulis dan dihuraikan



Penulisan Bahagian C Model 3
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu perolehi daripada petikan di bawah.
Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Panduan menjawab

  • kerjasama - membersihkan balai raya
  • adil - membahagikan tugas
  • tanggungjawab - melaksanakan tugas yang diberi
  • tolong-menolong - menyediakan jamuan
  • bersyukur - gembira melihat keadaan balai raya yang bersih dan cantik

Nilai lain yang sesuai dengan petikan juga boleh ditulis dan dihuraikan



Penulisan Bahagian C Model 2
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu perolehi daripada petikan di bawah.
Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Panduan menjawab

  • taat - minta izin ibu bapa menyertai perkhemahan
  • cekal - melakukan aktiviti lasak
  • mengeratkan persaudaraan - menambah kenalan
  • menghargai masa - melakukan aktiviti berfaedah
  • menjaga keselamatan - menjaga diri dengan baik

Nilai lain yang sesuai dengan petikan juga boleh ditulis dan dihuraikan



Penulisan Bahagian C Model 1
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu perolehi daripada petikan di bawah.
Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.


Panduan menjawab

  • prihatin - bertanya khabar rakan yang sakit
  • bersabar - tenang menghadapi kesakitan
  • menghargai masa - hendak pergi ke sekolah
  • tolong-menolong - menyiapkan nota untuk rakan yang sakit
  • menghargai jasa - mengucapkan terima kasih


Nilai lain yang sesuai dengan petikan juga boleh ditulis dan dihuraikan







Penulisan Bahagian B Model 6

Tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
Kamu mempunyai sahabat yang menetap di negara jiran.
Tulis sepucuk surat kepadanya untuk menceritakan tempat-tempat pelancongan yang menarik di Malaysia.
Panduan menjawab
Pendahuluan
  • alamat pengirim dan tarikh

Isi-isi
  • menanyakan khabar - banyak tempat menarik boleh dikunjungi - mempunyai pantai, tanah tinggi, air terjun, pulau, Taman Negara
  • boleh melawat Genting Highlands dan Cameron Highlands - udara yang segar - dapat membeli bunga
  • melawat ke pulau-pulau yang menarik - contohnya Pulau Langkawi - pulau bebas cukai - pengangkutan tidak menjadi masalah
  • melawat ke Taman Negara - melihat keaslian hutan - pengalaman menarik


Penutup
  • berharap semoga persahabatan berkekalan - memohon maaf




Penulisan Bahagian B Model 5

Tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
Kamu diumumkan sebagai tokoh murid, kamu telah diminta untuk menyampaikan ucapan dalam majlis Anugerah Cemerlang.
Tulis ucapan kamu selengkapnya.
Panduan menjawab
Pendahuluan
  • kata alu-aluan kepada tetamu yang hadir - ucapan terima kasih - bangga diberi peluang berucap

Isi-isi
  • terpilih kerana aktif dalam kegiatan kokurikulum - kejayaan dicapai hasil dorongan banyak pihak
  • kejayaan berkat pengorbanan ibu bapa - menjadi contoh kepada adik-adik - sebagai tanggungjawab
  • jasa guru tidak dilupakan - berkat usaha guru akhirnya pencapaian pelajaran meningkat - lemah dalam pelajaran - diberi tumpuan oleh guru
  • menasihati kawan-kawan - bersungguh-sungguh dan berusaha - rajin melakukan latihan - mendapat nasihat daripada mereka yang telah berjaya
Penutup
  • untuk berjaya perlu berusaha - ucapan terima kasih



Penulisan Bahagian B Model 4

Tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
Tulis sebuah karangan yang bertajuk "Saya Sebuah Kereta".
Panduan menjawab
Pendahuluan
  • dilahirkan di Shah Alam - pelbagai komponen dimasukkan ke tubuhkuy - diberi nama Proton Waja

Isi-isi
  • dibawa dengan sebuah lori - tiba di sebuah kedai menjual kereta - dibeli oleh seorang pemuda - dipandu uji olehnya
  • kemunculan disambut dengan gembira - tubuhku diperhati dan disentuh -  berasa bangga
  • malam itu aku dibawa bersiar-siar ke bandar - aku gembira kerana dipuji
  • pada awalnya aku digunakan dengan cermat - aku selalu diservis - tuanku mula berfikir untuk menukar kereta lain

Penutup
  • tuanku membeli kereta baharu - aku dijual - bertukar tuan baharu - berharap dapat terus berbakti



Penulisan Bahagian B Model 3

Tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
Sekolah kamu telah mengadakan lawatan sambil belajar ke satu tempat yang menarik. Kamu telah ditugaskan untuk menulis laporan itu.
Tulis laporan kamu selengkapnya.
Panduan menjawab
Pendahuluan
  • lawatan ke Kuala Lumpur - disertai 30 murid - 4 orang guru pengiring - tujuan lawatan untuk meluaskan pengetahuan

Isi-isi
  • bas bertolak dari sekolah pada pukul 8.30 pagi - murid diingatkan tentang disiplin
  • menaiki bas - dalam perjalanan diisi dengan aktiviti berbalas pantun dan membaca buku
  • melawat Muzium Negara - melihat artifak berharga
  • makan tengah hari di Taman Bunga dan bersolat di Masjid Negara - berkunjung ke Pasar Budaya - banyak hasil seni dijual - membeli cenderamata

Penutup
  • berangkat pulang - tiba jam 5.20 petang - lawatan yang menyeronokkan



Penulisan Bahagian B Model 2

Tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
Kamu telah menyertai satu kegiatan perkhemahan di dalam hutan. Tanpa disedari kamu telah tersesat di dalam hutan.
Ceritakan pengalaman kamu.

Panduan menjawab
Pendahuluan
  • telah mengikuti aktiviti perkhemahan di Hutan Gunung lambak - taklimat ringkas daripada guru pengiring

Isi-isi
  • bergotong-royong memasang khemah - memasak - guru penasihat mengingatkan kami akan pentingnya mematuhi disiplin
  • aktiviti meredah hutan - mendaki anak bukit - suasana begitu mendamaikan - tanpa disedari - sudah terpisah dengan rakan-rakan
  • menjerit untuk menarik perhatian rakan - tidak berani terus menjerit - bimbang akan binatang buas - duduk berfikir
  • segera menuju ke arah air terjun - menyusuri sungai - temui perkampungan orang Asli

Penutup
  • orang Asli itu berjanji akan menunjukkan jalan keluar - yakin akan keikhlasan orang Asli itu - pengalaman itu dijadikan pengajaran
Penulisan Bahagian B Model 1
Tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
Tulis sebuah karangan yang berakhir dengan ayat di bawah.
Faiz berjaya memperoleh 5A dalam peperiksaan UPSR.
Panduan menjawab
Pendahuluan
  • Faiz pulang ke rumah - keputusan peperiksaan pertengahan tahun tidak memuaskan - bimbang dimarahi ibu
Isi-isi
  • ibunya tidak mahu dia gagal - banyak memberi nasihat kepadanya - kata-kata ibu bermain di ingatan
  • berehat di halaman rumah - terpandang semut api membawa sesuatu - memperoleh pengajaran daripada semut
  • gigih berusaha - sentiasa mengulang kaji pelajaran
  • sikapnya mengejutkan ibunya - dapat hadapi peperiksaan UPSR dengan penuh yakin
Penutup
  • ibunya gembira dengan pencapaian Faiz - Faiz memperoleh keputusan cemerlang dalam UPSR



 



Penulisan Bahagian A Model 7


Panduan menjawab

  • memilih barang
  • beratur
  • mengira jumlah wang
  • mengemas barang-barang
  • memberi penerangan
  • (jawapan lain berkaitan gambar diterima)



Penulisan Bahagian A model 6



Panduan menjawab

  • meragut beg
  • melihat kejadian
  • mengejar peragut
  • meminta tolong
  • menjatuhkan peragut
  • menangkap peragut




Penulisan Bahagian A Model 5



Panduan menjawab

  • menyusun piala
  • memegang tangga
  • memasang kain rentang
  • menggantung belon
  • mengatur kerusi



Penulisan Bahagian A Model 4



Panduan menjawab

  • berdiri
  • tidur
  • mendukung anak
  • melihat pemandangan
  • memegang ibu
  • duduk



Penulisan Bahagian A Model 3



Panduan menjawab


  • mengulang kaji pelajaran
  • bermain bola sepak
  • berbaris
  • memilih buku
  • membaca buku
  • menelaah buku



Penulisan Bahagian A Model 2



Panduan menjawab

  • meniup belon 
  • mengambil gambar 
  • bersorak 
  • makan 
  • mencatat markah


Penulisan Bahagian A Model 1


Arahan: Bina lima ayat berdasarkan gambar.
Panduan menjawab

  • memancing
  • mendapat ikan
  • membawa ikan pulang
  • mengendap ibu
  • menggoreng ikan
  • menikmati hidangan


TATABAHASAPelajaran: Kata Ganda
Pelajaran: Penjodoh Bilangan
Pelajaran: Kata Tugas
Pelajaran: Kata Adjektif
Latihan Kata Kerja
Pelajaran: Kata Kerja
Latihan Kata Ganti Diri
Pelajaran: Kata Nama
Latihan Tatabahasa Kata Majmuk
Pelajaran: Kata Majmuk
hsp_bm_sk_thn5 (1)

12 ulasan:

Suhada Adella(5 RF) berkata...

saya dapat banyak pengajaran daripada cerita semut dan cengkerik

Maryanti Jamaludin berkata...

Bagus Suhada kerana dapat mempelajari nilai-nilai murni dan pengajaran dalam cerita tersebut. Teruskan usaha.

Maryanti Jamaludin berkata...

Murid-murid 5 Rafflesia, kamu boleh membaca nota tatabahasa yang telah cikgu lampirkan dalam blog ini. Semoga kamu mendapat manfaat dan pengetahuan yang berguna, Terima kasih.

Maryanti Jamaludin berkata...

Murid Tahun 5 Rafflesia selamat bercuti cikgu ucapkan. Dalam masa bercuti kamu perlu membuat ulang kaji kerana pada tahun hadapan kamu akan menghadapi peperiksaan UPSR 2013. Cikgu telah sediakan beberapa soalan dan panduan untuk kamu menjawab soalan Penulisan. Selamat menjawab dan jika ada masalah bolehlah menghubungi cikgu. Terima kasih.

Nurul Afiqah Husna berkata...

Terima kasih cikgu. Saya akan cuba menjawab soalan yang cikgu berikan.

Muhammad Aiman berkata...

Latihan yang cikgu sediakan sangat membantu saya dalam masa cuti ini untuk membuat ulangkaji. Terima kasih cikgu.

Maryanti Jamaludin berkata...

Bagus Aiman...pastikan kamu sentiasa mengikuti blog cikgu untuk membuat latihan yang seterusnya. Selamat mencuba.

Nur Nasuha (5RF) berkata...

Alhamdulillah , cikgu ..
Saya dapat belajar sedikit sebanyak tentang pelajaran Bahasa Melayu Penulisan
Ianya membuatkan saya tertarik untuk mempelajari Bahasa Melayu Penulisan ini dengan lebih mendalam lagi :)
Terima kasih , cikgu ..

Nur Nasuha (5RF) berkata...

Alhamdulillah , cikgu ..
Saya dapat belajar sedikit sebanyak tentang pelajaran Bahasa Melayu Penulisan
Ianya membuatkan saya tertarik untuk mempelajari Bahasa Melayu Penulisan ini dengan lebih mendalam lagi :)
Terima kasih , cikgu ..

Maryanti Jamaludin berkata...

Bagus Nasuha, teruskan usaha dengan membuat ulang kaji melalui soalan-soalan yang sudah cikgu kemukakan. Cikgu sangat berharap kamu akan mencapai kejayaan yang cemerlang dalam Penulisan dan Pemahaman.

Maryanti Jamaludin berkata...

Murid-murid Tahun 5 Rafflesia, kamu boleh membuat latihan yang sudah cikgu sediakan dalam blog cikgu ini pada buku latihan kosong. Semasa kelas tambahan nanti berikan pada cikgu untuk semakan. Harap kamu beri perhatian pada tugasan ini. Sekian, terima kasih.

Amirah Salwana berkata...

Assalamualaikum,di sini ingin saya ucapkan selamat berjaya buat calon-calon UPSR terutamanya murid-murid 6 Anggerik. Marilah kita bersama-sama menggembirakan warga SKSKT. Terima kasih dan tahniah saya ucapkan kepada Puan Maryanti kerana kreativiti beliau menggunakan media elektronik ini sebagai satu cara untuk menarik minat pelajar untuk belajar.Saya harap kita dapat mencipta sejarah dengan menggapai sasaran sekolah iaitu 30 orang mendapat 5A. harap rakan-rakan berjaya! :)

 
;