Kata Pemeri 'ialah' dan 'adalah'
- Kata pemeri ialah digunakan untuk menjelaskan subjek dengan frasa nama.
- Kata pemeri adalah pula digunakan untuk menerangkan subjek dengan frasa adjektif dan frasa sendi.
- Contoh penggunaan kata pemeri dalam ayat
- Guru kelas saya ialah Cikgu Maryanti. (frasa nama)
- Majlis ini adalah untuk meraikan kepulangan abang. (frasa sendi)
- Menara Kuala Lumpur ialah menara yang keempat tertinggi di dunia. (frasa nama)
- Jam tangan ini adalah untuk adik bongsu saya. (frasa sendi)
- Nicol Ann David ialah pemain squash negara. (frasa nama)
DAFTAR PERKATAAN SEERTI (SINONIM)
1 abai
- cuai
2 abang - kakanda
3 abdi
- hamba
4 adik
- adinda
5 adu
- lapor
6 agak
- teka, tebak
7 ahli - anggota
8 ajar - didik
9 akal - fikiran
10 akhbar - suratkhabar
11 akhir - penghabisan,
tamat, selesai
12 alat - perkakas
13 aman - tenteram, damai
14 aneh - ganjil
15 angin
- bayu
16 angka
- nombor
17 angkuh
- bongkak, sombong
18 askar
- tentera,
perajurit
19 awan
- mega
20 badan - tubuh
21 bahang
- hangat
22 bakat
- kebolehan
23 baki
- sisa
24 bakti
- jasa
25 baling - lontar
26 bangga
- megah
27 bazir
- boros
28 bekerja
- bertugas
29 beku
- keras
30 beliau
- dia
31 berbagai-bagai - bermacam-macam
32 berhimpun
- berkumpul
33 berpisah
- bercerai
34 bertemu
- bersua
35 bertolak
- berangkat
36 beza
- lainan
37 bimbang
- khuatir, resah, gelisah
38 bina
- diri, bangun
39 bohong
- dusta
40 bongkak
- sombong
41 buat
- laku
42 bumi
- tanah
43 cantik
- molek
44 cemas - bimbang
45 cenderahati
- cenderamata
46 cerita
- kisah
47 cetek
- tohor
48 cipta - reka
49 cukup
- genap
50 daerah
- kawasan
51 daki
- panjat
52 didik
- ajar
53 dunia
- alam
54 elok - bagus
55 faham
- mengerti
56 gerun
- takut
57 hak
- milik
58 halamam
- perkarangan
59 hambat
- kejar
60 hasad
- dengki
61 hawa
- iklim
62 hiba
- sedih
63 hilang
- lesap, lenyap
64 hukum
- denda
65 ikat
- tambat
66
iring - ikuti
67 jamah
- rasa
68 jerat
- perangkap
69 johan
- juara
70 kacak
- lawa
71 kais
- cakar
72 karib
- rapat, akrab
73 kayuh
- dayung
74 kejar
- hambat
75 kejar
- buru
76 kemas - rapi
77 kenang
- ingat
78 kenderaan
- kenaikan
79 ketika
- semasa
80 kopek
- kupas
81 kuat
- gagah
82 kukuh
- kuat
83 kumpulan
- pasukan
84 kunjung
- lawat
85 lancar
- licin
86 laung
- pekik
87 mahir
- cekap
88 makan - santap
89 makmur
- mewah
90 malap
- suram
91 masyhur
- terkenal
92 melalui - menerusi
93 merdu - lunak
94 muncul - timbul
95 musnah - rosak
96 mustahak - penting
97 musuh - seteru
98 padam - mati
99 paka - guna
100 palsu - tiruan
101 palu - pukul
102 panas - hangat
103 pandir - tolol, bahlul, bodoh
104 panduan - pedoman, petunjuk
105 pangku - riba
106 patuh - ikut
107 peduli - hirau
108 peluk - dakap
109 pendapatan - gaji
100 peniaga - pedagang
111 penting - mustahak
112 perhentian - stesen
113 perigi - telaga, sumur
114 peti - kotak
115 pinggir - tepi
116 potong - kerat
117 punya - milik, ada
118 ramai - banyak
119 rapi - kemas
120 rawat - periksa
121 reka - cipta
122 renggang - jarang
123 rimba - hutan
124 ringkas - singkat
125 rintangan - halangan
126 riuh - bising
127 rompak - curi
128 runtuh - roboh
129 saiz - ukuran
130 saji - hidang
131 saksi - lihat
132 sakti - ajaib
133 sawah - bendang
134 sejuk - dingin
135 sekarang - kini
136 sekat - tahan
137 selalu - sering, kerap, sentiasa
138 sepi - sunyi, senyap
139 sombong - bongkak, angkuh
140 sudut
- penjuru
141 tabiat
- perangai, kelakuan
142 tahan
- halang, sekat
143 tatang - bawa
144 tebas
- potong
145 tegah
- larang
146 teguh - kuat
147 tempoh
- masa
148 temu
- jumpa. sua
149 tentang
- mengenai
150 terang
- cerah
151 terbit - keluar
152 tergesa-gesa - terburu-buru
153 terjadi
- berlaku
154 ternak
- bela
155 tersisip - terselit
156 tinggal - menetap, diam
157 tinggal - baki, sisa
158 undang
- jemput
159 wartawan
- pemberita
160 zaman
- masa
Peribahasa
Isi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.
1. Ketua kampung menyeru supaya ___________________nya bersatu
padu dan tolong-menolong.
padu dan tolong-menolong.
- A anak buah
- B anak bapa
- C anak emas
- D anak tiri
2. Mereka memang berkawan rapat dan sentiasa berdua ke mana
sahaja ___________________.
- A bagai bertepuk sebelah tangan
- B bagai kera mendapat bunga
- C bagai bulan jatuh ke riba
- D bagai isi dengan kuku
melanggar keretanya.
- A sagu hati
- B ganti rugi
- C duit kopi
- D durian runtuh
__________________.
- A bagai menarik rambut di dalam tepung
- B bagai anjing dengan kucing
- C bagai ayam disambar helang
- D bagai murai tercabut ekor
perangai bapanya. Perumpamaan yang sesuai untuk
pernyataan di atas adalah _____________________.
- A bagai dihiris dengan sembilu
- B bagaimana acuan begitulah kuihnya
- C bagai melepaskan batuk di tangga
- D bagai kucing kehilangan anak
_________________ untuk mencuba lagi.
- A tawar hati
- B sakit hati
- C kecil hati
- D besar hati
ramai kawan kerana dia _________________.
- A berat tulang
- B mulut murai
- C jauh hati
- D hidung tinggi
akibatnya.
- A serkap jarang
- B batu api
- C campur tangan
- D buah mulut
__________________.
- A seperti genggam bara api biar sampai jadi arang
- B seperti mengajar itik berenang
- C seperti melentur buluh biarlah daripada rebungnya
- D seperti mencurahkan air ke daun keladi
oleh pihak polis.
Pepatah yang sesuai untuk pernyataan di atas adalah
________________.
- A sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna
- B sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua
- C laut mana tidak berombak, bumi mana tidak ditimpa hujan
- D harapkan guruh di langit, air di tempayan dicurahkan
1. Pendaki boleh menggunakan Kuala Tahan atau Merapoh sebagai
- A tempat bermalam bagi memerhati hidupan liar
- B titik permulaan ekspedisi pendakian
- C tempat memancing
- D tempat untuk berehat-rehat
2. Berapakah usia hutan hujan yang tertua di dunia?
- A 130 juta tahun
- B 103 juta tahun
- C 131 juta tahun
- D 113 juta tahun
3. Apakah aktiviti yang paling popular di Taman Negara ini?
- A memerhati hidupan liar
- B Bersampan di sungai dan meneroka laluan trek hutan
- C Aktiviti memancing
- D Meneroka gua
4. Berikut merupakan daya tarikan yang boleh ditemui di Kuala Tahan, kecuali
- A laluan kanopi
- B kicauan burung
- C menikmati keindahan hutan hujan tropika
- D taman rama-rama
5. Perkataan merentas dalam petikan bermaksud
- A menghalang
- B melalui
- C mencakup
- D merintis
Pemahaman Model 2
1. Apakah tujuan mesyuarat agung ini diadakan?
- A Mengadakan aktiviti
- B Memilih anggota jawatankuasa
- C Berkumpul beramai-ramai
- D Mewujudkan semangat berpasukan
2. Aktiviti yang tidak diadakan sepanjang tahun 2012 ialah
- A lawatan ke hospital
- B perkhemahan
- C Minggu Amal Murni
- D penjagaan kesihatan
3. Apakah yang diharapkan melalui penyertaan murid dalam persatuan itu?
- A Persatuan itu akan terus maju
- B Persatuan itu akan terus berkembang
- C Mendapat sambutan ramai
- D Terkenal dan dikenali umum
4. Berikut merupakan kebaikan yang diperoleh daripada aktiviti-aktiviti tersebut, kecuali
- A bantu-membantu
- B bekerjasama
- C bersemangat waja
- D berperangai jahat
5. Perkataan lawatan dalam petikan bermaksud
- A tarikan
- B fahaman
- C kunjungan
- D bantuan
Pemahaman Model 3
1. Bagaimanakah keadaan hidup "aku" sekeluarga setelah ayah meninggal dunia?
- A Terpaksa mencari makan sendiri untuk menyara hidup
- B Terpaksa hidup dalam keadaan yang sukar
- C Pandai berdikari dan tidak mengalami sebarang masalah
- D Terumbang-ambing dan tiada tempat mengadu
2. Apakah maksud peribahasa kais pagi makan pagi, kais petang makan petang dalam petikan
tersebut?
tersebut?
- A Hutang budi tidak dapat dibayar seumur hidup
- B Tidak tetap pendirian
- C Perhubungan yang sangat rapat
- D Pendapatan yang diperoleh cukup untuk sehari sahaja
3. Mengapakah ibu "aku" sentiasa menasihatinya agar belajar bersungguh-sungguh?
- A Supaya "aku" dapat menyara mereka sekeluarga
- B Untuk kesenangan hidupnya pada masa depan
- C Kerana ibunya tidak mahu anaknya dipandang rendah
- "Aku" akan dipandang mulia kerana adanya pelajaran
4. Sifat yang berikut tergambar pada watak ibu, kecuali
- A penyayang
- B bertimbang rasa
- C tabah dan sabar
- D mementingkan pelajaran
5. Perkataan tamat dalam petikan bermaksud
- A lulus
- B selesai
- C tutup
- D tanda
Pemahaman Model 4
1. Apakh tujuan lawatan diadakan?
- A Melihat pelbagai jenis haiwan
- B Menambahkan ilmu pengetahuan dan pengalaman murid-murid
- C Untuk mendekati hidupan liar
- D Untuk melawat tempat bersejarah
2. Mereka makan tengah hari bersama dengan guru pengiring di
- A Zoo Melaka
- B Taman Rekreasi Air Keroh
- C Jalan Kota
- D Bandar Hilir
3. Di Kota A Famosa, mereka melihat
- A pelbagai jenis bunga
- B pelbagai jenis hidupan liar
- C pameran barang-barang purba
- D bekas keruntuhan kubu Portugis
4. Pilih pernyataan yang benar berdasarkan petikan
- A Mereka tidak sempat melawat ke makam Hang Tuah
- B Mereka menaiki bas pergi ke Muzium Melaka
- C Mereka membeli-belah di Bandar Hilir
- D Mereka bertolak pulang pada pukul 4.00 petang
5. Perkataan bekas dalam petikan bermaksud
- A kesan
- B jalan
- C arah
- D bakal
Pemahaman Model 5
1. Seni anyaman dilakukan oleh orang
- A kampung
- B bandar
- C asli
- D miskin
2. Apakah bahan mentah yang digunakan dalam seni anyaman ini?
- A Pokok buluh
- B Pokok bakau
- C Daun mengkuang
- D Rotan
3. Apakah proses yang perlu dilakukan untuk menghasilkan sesuatu produk?
- A Rotan perlu dikeringkan, dirawat, dibersihkan, dan ditebang
- B Rotan perlu dirawat, dibersihkan, dikeringkan, dan ditebang
- C Rotan perlu dibersihkan, ditebang, dikeringkan, dan dirawat
- D Rotan perlu dibersihkan, ditebang, dikeringkan, dan dirawat
4. Pilih pernyataan yang tidak benar tentang petiakn e-mel tersebut
- A Masyarakat dahulu tidak terdedah dengan teknologi moden
- B Rotan jenis manau tidak begitu popular
- C Mereka menghasilkan produk yang cantik dan tahan lama
- D Rotan merupakan hasil hutan yang terpenting di Semenanjung Malaysia
5. Perkataan pengeluaran dalam petikan membawa maksud
- A pendapatan
- B pembuatan
- C penghasilan
- D pelaksanaan
Pemahaman Model 6
1. Kerajaan telah membelanjakan berjuta-juta ringgit untuk
- A menyediakan kemudahan awam
- B membina balai raya
- C membaiki kemudahan awam
- D mengadakan program tertentu kepada golongan remaja
2. Telefon awam digunakan ketika kecemasan untuk
- A kegunaan masyarakat
- B bertindak awal
- C menghubungi saudara-mara terdekat
- D menghubungi pihak bomba atau ambulans dengan cepat
3. Pernyataan berikut benar tentang kegunaan dewan orang ramai, kecuali
- A tempat bermesyuarat
- B tempat berteduh
- C sebagai kelas tambahan
- D tempat belia berkumpul
4. Pilih pernyataan yang benar berdasarkan petikan
- A Kesedaran betapa pentingnya menjaga kemudahan awam perlu dipupuk
- B Telefon awam tidak begitu penting
- C Kita tidak perlu menjaga kemudahan awam
- D Perbuatan merosakkan kemudahan awam amat digalakkan
5. Perkataan selesai dalam petikan bermaksud
- A segera
- B tertangguh
- C berhenti
- D berakhir
Pemahaman Model 7
1. Ibu bapa Idham meninggal dunia semasa dia berusia
- A tujuh tahun
- B sebelas tahun
- C sepuluh tahun
- D sembilan tahun
2. Idham dipelihara oleh
- A bapa saudara
- B bapa angkat
- C emak saudara
- D jirannya
3. Idham menolong bapa saudaranya menjual
- A minuman
- B nasi lemak
- C buah durian
- D pisang goreng
4. Pilih pernyataan yang benar tentang petikan tersebut
- A Idham belajar dalam tahun lima
- B Idham mendapat upah menjual pisang goreng dua ringgit sehari
- C Idham gagal dalam keputusan UPSR
- D Bapa saudaranya telah menghadiahkan sebuah basikal kepada Idham
5. Simpulan bahasa durian runtuh dalam petikan bermaksud
- A tidak dapat memikirkan sesuatu kerana tiada idea
- B mendapat keuntungan yang berlipat ganda dan tidak disangka-sangka
- C keadaan yang berbeza daripada semula jadi
- D wang yang diberikan kepada seseorang untuk mendapatkan sesuatu
Pemahaman Model 8
1. Mengapakah kita digalakkan makan buah-buahan?
- A Menambahkan selera makan
- B Menyembuhkan luka dalaman
- C Sebagai makanan tambahan
- D Mempunyai banyak khasiat
2. Kandungan serat dalam buah-buahan dapat
- A mengatasi masalah kesihatan
- B membantu melancarkan sistem pencernaan dalam badan
- C mengatasi penyakit buah pinggang
- D dijadikan kajian saintifik
3. Mengapakah mereka yang menghidap penyakit tertentu perlu berhati-hati dalam pengambilan
buah-buahan
buah-buahan
- A Untuk mempelbagaikan khasiat
- B Terdapat buah-buahan tertentu yang mungkin tidak sesuai diambil
- C Menjadi hidangan wajib setiap hari
- D Pengambilan dapat menyeimbangkan sistem pencernaan badan
4. Pilih pernyataan yang tidak benar tentang petikan tersebut
- A Buah belimbing boleh dimakan oleh pesakit buah pinggang kronik
- B Buah pisang merupakan salah satu buah-buahan yang kaya dengan serat
- C Pengambilan serat bagi kanak-kanak berumur dua tahun ke atas ialah 3 gram
- D Kita perlulah mempelbagaikan pengambilan buah-buahan
5. Frasa manfaat dalam petikan membawa maksud
- A kaedah
- B faedah
- C kesan
- D cara
Pemahaman Model 9
1. Apakah tujuan perkhemahan ini diadakan?
- A Menambahkan aktiviti dan program
- B Mendapat pengetahuan dan maklumat
- C Mewujudkan semangat bergotong-royong
- D Melahirkan murid-murid yang berakhlak mulia
2. Ceramah motivasi disampaikan oleh
- A wakil peserta
- B Cikgu Azhar
- C Cikgu Amin
- D setiausaha
3. Sewaktu mengikuti program merentas hutan, peserta dapat
- A membersihkan kawasan
- B mengemukakan pendapat
- C mengenal sikap yang wujud dalam diri
- D mengenal pelbagai spesies tumbuhan
4. Pilih pernyataan yang benar berdasarkan petikan
- A Ceramah motivasi disampaikan oleh Cikgu Amin
- B Cikgu Azhar memberikan taklimat kepada para peserta
- C Para peserta tidak mengikuti program merentas hutan dan halangan
- D Para peserta mendirikan khemah selepas membersihkan kawasan perkhemahan
5. Perkataan halanagn dalam petikan bermaksud
- A laluan
- B rintangan
- C galakan
- D buruan
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu perolehi daripada petikan di bawah.
Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Panduan menjawab
- prihatin - membantu orang yang memerlukan pertolongan
- menjaga kesihatan - berjumpa doktor apabila sakit
- menghargai jasa - mengucapkan terima kasih
- tanggungjawab - memaklumkan kepada rakan apabila tidak dapat hadir ke sekolah kerana sakit
- amanah - memberitahu guru rakan yang sakit
Nilai lain yang sesuai dengan petikan juga boleh ditulis dan dihuraikan
Penulisan Bahagian C Model 8
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu perolehi daripada petikan di bawah.
Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Panduan menjawab
- bantu-membantu - penduduk kampung bekerjasama
- ikhlas - tidak mengharapkan balasan
- semangat bermasyarakat - mengadakan mesyuarat
- tanggungjawab - mengadakan rondaan
- adil - meronda bergilir-gilir pada setiap malam
Nilai lain yang sesuai dengan petikan juga boleh ditulis dan dihuraikan
Penulisan Bahagian C Model 7
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu perolehi daripada petikan di bawah.
Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Panduan menjawab
- tekun - Pak Cik Kamal bekerja kuat
- cekal - bersusah payah bekerja walaupun sudah tua
- berdikari - tidak mahu menyusahkan anak-anak
- akur - bersyukur kerana masih diterima bekerja
- menghargai jasa - menyayangi dan menjaga ibu bapa
Nilai lain yang sesuai dengan petikan juga boleh ditulis dan dihuraikan
Penulisan Bahagian C Model 6
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu perolehi daripada petikan di bawah.
Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Panduan menjawab
- rajin - jangan malas belajar
- baik hati - jangan sombong
- disiplin - jangan ponteng sekolah
- menghargai masa - melakukan perkara yang berfaedah
- insaf - bertekad untuk berubah serta berusaha untuk memperbaiki diri
Nilai lain yang sesuai dengan petikan juga boleh ditulis dan dihuraikan
Penulisan Bahagian C Model 5
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu perolehi daripada petikan di bawah.
Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Panduan menjawab
- rasional - mengakui kesalahan
- semangat bermuafakat - semut api mengajak pengikutnya menyerang Sang Gajah
- insaf - berjanji tidak akan memijak sarang semut api lagi
- bertimbang rasa - menghentikan serangan terhadap gajah
- baik hati/prihatin - menghentikan serangan setelah mendengar rayuan Sang Gajah
Nilai lain yang sesuai dengan petikan juga boleh ditulis dan dihuraikan
Penulisan Bahagian C Model 4
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu perolehi daripada petikan di bawah.
Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Panduan menjawab
- usaha - mengekalkan warisan seni
- tegas - tidak terpengaruh dengan budaya asing
- prihatin - sentiasa ambil tahu tentang seni bubaya Melayu
- menghargai seni budaya Melayu - generasi muda harus mewarisi kesenian tersebut
- tanggungjawab - memelihara seni budaya Melayu daripada pupus
Nilai lain yang sesuai dengan petikan juga boleh ditulis dan dihuraikan
Penulisan Bahagian C Model 3
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu perolehi daripada petikan di bawah.
Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Panduan menjawab
- kerjasama - membersihkan balai raya
- adil - membahagikan tugas
- tanggungjawab - melaksanakan tugas yang diberi
- tolong-menolong - menyediakan jamuan
- bersyukur - gembira melihat keadaan balai raya yang bersih dan cantik
Nilai lain yang sesuai dengan petikan juga boleh ditulis dan dihuraikan
Penulisan Bahagian C Model 2
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu perolehi daripada petikan di bawah.
Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Panduan menjawab
- taat - minta izin ibu bapa menyertai perkhemahan
- cekal - melakukan aktiviti lasak
- mengeratkan persaudaraan - menambah kenalan
- menghargai masa - melakukan aktiviti berfaedah
- menjaga keselamatan - menjaga diri dengan baik
Nilai lain yang sesuai dengan petikan juga boleh ditulis dan dihuraikan
Penulisan Bahagian C Model 1
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu perolehi daripada petikan di bawah.
Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.
Panduan menjawab
- prihatin - bertanya khabar rakan yang sakit
- bersabar - tenang menghadapi kesakitan
- menghargai masa - hendak pergi ke sekolah
- tolong-menolong - menyiapkan nota untuk rakan yang sakit
- menghargai jasa - mengucapkan terima kasih
Nilai lain yang sesuai dengan petikan juga boleh ditulis dan dihuraikan
Penulisan Bahagian B Model 6
Tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
Kamu mempunyai sahabat yang menetap di negara jiran.
Tulis sepucuk surat kepadanya untuk menceritakan tempat-tempat pelancongan yang menarik di Malaysia.
Tulis sepucuk surat kepadanya untuk menceritakan tempat-tempat pelancongan yang menarik di Malaysia.
Panduan menjawab
Pendahuluan
- alamat pengirim dan tarikh
Isi-isi
- menanyakan khabar - banyak tempat menarik boleh dikunjungi - mempunyai pantai, tanah tinggi, air terjun, pulau, Taman Negara
- boleh melawat Genting Highlands dan Cameron Highlands - udara yang segar - dapat membeli bunga
- melawat ke pulau-pulau yang menarik - contohnya Pulau Langkawi - pulau bebas cukai - pengangkutan tidak menjadi masalah
- melawat ke Taman Negara - melihat keaslian hutan - pengalaman menarik
Penutup
- berharap semoga persahabatan berkekalan - memohon maaf
Penulisan Bahagian B Model 5
Tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
Kamu diumumkan sebagai tokoh murid, kamu telah diminta untuk menyampaikan ucapan dalam majlis Anugerah Cemerlang.
Tulis ucapan kamu selengkapnya.
Tulis ucapan kamu selengkapnya.
Panduan menjawab
Pendahuluan
- kata alu-aluan kepada tetamu yang hadir - ucapan terima kasih - bangga diberi peluang berucap
Isi-isi
- terpilih kerana aktif dalam kegiatan kokurikulum - kejayaan dicapai hasil dorongan banyak pihak
- kejayaan berkat pengorbanan ibu bapa - menjadi contoh kepada adik-adik - sebagai tanggungjawab
- jasa guru tidak dilupakan - berkat usaha guru akhirnya pencapaian pelajaran meningkat - lemah dalam pelajaran - diberi tumpuan oleh guru
- menasihati kawan-kawan - bersungguh-sungguh dan berusaha - rajin melakukan latihan - mendapat nasihat daripada mereka yang telah berjaya
Penutup
- untuk berjaya perlu berusaha - ucapan terima kasih
Penulisan Bahagian B Model 4
Tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
Tulis sebuah karangan yang bertajuk "Saya Sebuah Kereta".
Panduan menjawab
Pendahuluan
- dilahirkan di Shah Alam - pelbagai komponen dimasukkan ke tubuhkuy - diberi nama Proton Waja
Isi-isi
- dibawa dengan sebuah lori - tiba di sebuah kedai menjual kereta - dibeli oleh seorang pemuda - dipandu uji olehnya
- kemunculan disambut dengan gembira - tubuhku diperhati dan disentuh - berasa bangga
- malam itu aku dibawa bersiar-siar ke bandar - aku gembira kerana dipuji
- pada awalnya aku digunakan dengan cermat - aku selalu diservis - tuanku mula berfikir untuk menukar kereta lain
Penutup
- tuanku membeli kereta baharu - aku dijual - bertukar tuan baharu - berharap dapat terus berbakti
Penulisan Bahagian B Model 3
Tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
Sekolah kamu telah mengadakan lawatan sambil belajar ke satu tempat yang menarik. Kamu telah ditugaskan untuk menulis laporan itu.
Tulis laporan kamu selengkapnya.
Panduan menjawab
Pendahuluan
- lawatan ke Kuala Lumpur - disertai 30 murid - 4 orang guru pengiring - tujuan lawatan untuk meluaskan pengetahuan
Isi-isi
- bas bertolak dari sekolah pada pukul 8.30 pagi - murid diingatkan tentang disiplin
- menaiki bas - dalam perjalanan diisi dengan aktiviti berbalas pantun dan membaca buku
- melawat Muzium Negara - melihat artifak berharga
- makan tengah hari di Taman Bunga dan bersolat di Masjid Negara - berkunjung ke Pasar Budaya - banyak hasil seni dijual - membeli cenderamata
Penutup
- berangkat pulang - tiba jam 5.20 petang - lawatan yang menyeronokkan
Penulisan Bahagian B Model 2
Tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
Kamu telah menyertai satu kegiatan perkhemahan di dalam hutan. Tanpa disedari kamu telah tersesat di dalam hutan.
Ceritakan pengalaman kamu.
Panduan menjawab
Pendahuluan
- telah mengikuti aktiviti perkhemahan di Hutan Gunung lambak - taklimat ringkas daripada guru pengiring
Isi-isi
- bergotong-royong memasang khemah - memasak - guru penasihat mengingatkan kami akan pentingnya mematuhi disiplin
- aktiviti meredah hutan - mendaki anak bukit - suasana begitu mendamaikan - tanpa disedari - sudah terpisah dengan rakan-rakan
- menjerit untuk menarik perhatian rakan - tidak berani terus menjerit - bimbang akan binatang buas - duduk berfikir
- segera menuju ke arah air terjun - menyusuri sungai - temui perkampungan orang Asli
Penutup
- orang Asli itu berjanji akan menunjukkan jalan keluar - yakin akan keikhlasan orang Asli itu - pengalaman itu dijadikan pengajaran
Penulisan Bahagian B Model 1
Tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
Tulis sebuah karangan yang berakhir dengan ayat di bawah.
Faiz berjaya memperoleh 5A dalam peperiksaan UPSR.
Panduan menjawab
Pendahuluan
- Faiz pulang ke rumah - keputusan peperiksaan pertengahan tahun tidak memuaskan - bimbang dimarahi ibu
Isi-isi
- ibunya tidak mahu dia gagal - banyak memberi nasihat kepadanya - kata-kata ibu bermain di ingatan
- berehat di halaman rumah - terpandang semut api membawa sesuatu - memperoleh pengajaran daripada semut
- gigih berusaha - sentiasa mengulang kaji pelajaran
- sikapnya mengejutkan ibunya - dapat hadapi peperiksaan UPSR dengan penuh yakin
Penutup
- ibunya gembira dengan pencapaian Faiz - Faiz memperoleh keputusan cemerlang dalam UPSR
Penulisan Bahagian A Model 7
Panduan menjawab
- memilih barang
- beratur
- mengira jumlah wang
- mengemas barang-barang
- memberi penerangan
- (jawapan lain berkaitan gambar diterima)
Penulisan Bahagian A model 6
Panduan menjawab
- meragut beg
- melihat kejadian
- mengejar peragut
- meminta tolong
- menjatuhkan peragut
- menangkap peragut
Penulisan Bahagian A Model 5
Panduan menjawab
- menyusun piala
- memegang tangga
- memasang kain rentang
- menggantung belon
- mengatur kerusi
Penulisan Bahagian A Model 4
Panduan menjawab
- berdiri
- tidur
- mendukung anak
- melihat pemandangan
- memegang ibu
- duduk
Penulisan Bahagian A Model 3
Panduan menjawab
- mengulang kaji pelajaran
- bermain bola sepak
- berbaris
- memilih buku
- membaca buku
- menelaah buku
Penulisan Bahagian A Model 2
Panduan menjawab
- meniup belon
- mengambil gambar
- bersorak
- makan
- mencatat markah
Penulisan Bahagian A Model 1
Arahan: Bina lima ayat berdasarkan gambar.
Panduan menjawab
- memancing
- mendapat ikan
- membawa ikan pulang
- mengendap ibu
- menggoreng ikan
- menikmati hidangan
Pelajaran: Penjodoh Bilangan
Pelajaran: Kata Tugas
Pelajaran: Kata Adjektif
Latihan Kata Kerja
Pelajaran: Kata Kerja
Latihan Kata Ganti Diri
Pelajaran: Kata Nama
Latihan Tatabahasa Kata Majmuk
Pelajaran: Kata Majmuk
hsp_bm_sk_thn5 (1)
12 ulasan:
saya dapat banyak pengajaran daripada cerita semut dan cengkerik
Bagus Suhada kerana dapat mempelajari nilai-nilai murni dan pengajaran dalam cerita tersebut. Teruskan usaha.
Murid-murid 5 Rafflesia, kamu boleh membaca nota tatabahasa yang telah cikgu lampirkan dalam blog ini. Semoga kamu mendapat manfaat dan pengetahuan yang berguna, Terima kasih.
Murid Tahun 5 Rafflesia selamat bercuti cikgu ucapkan. Dalam masa bercuti kamu perlu membuat ulang kaji kerana pada tahun hadapan kamu akan menghadapi peperiksaan UPSR 2013. Cikgu telah sediakan beberapa soalan dan panduan untuk kamu menjawab soalan Penulisan. Selamat menjawab dan jika ada masalah bolehlah menghubungi cikgu. Terima kasih.
Terima kasih cikgu. Saya akan cuba menjawab soalan yang cikgu berikan.
Latihan yang cikgu sediakan sangat membantu saya dalam masa cuti ini untuk membuat ulangkaji. Terima kasih cikgu.
Bagus Aiman...pastikan kamu sentiasa mengikuti blog cikgu untuk membuat latihan yang seterusnya. Selamat mencuba.
Alhamdulillah , cikgu ..
Saya dapat belajar sedikit sebanyak tentang pelajaran Bahasa Melayu Penulisan
Ianya membuatkan saya tertarik untuk mempelajari Bahasa Melayu Penulisan ini dengan lebih mendalam lagi :)
Terima kasih , cikgu ..
Alhamdulillah , cikgu ..
Saya dapat belajar sedikit sebanyak tentang pelajaran Bahasa Melayu Penulisan
Ianya membuatkan saya tertarik untuk mempelajari Bahasa Melayu Penulisan ini dengan lebih mendalam lagi :)
Terima kasih , cikgu ..
Bagus Nasuha, teruskan usaha dengan membuat ulang kaji melalui soalan-soalan yang sudah cikgu kemukakan. Cikgu sangat berharap kamu akan mencapai kejayaan yang cemerlang dalam Penulisan dan Pemahaman.
Murid-murid Tahun 5 Rafflesia, kamu boleh membuat latihan yang sudah cikgu sediakan dalam blog cikgu ini pada buku latihan kosong. Semasa kelas tambahan nanti berikan pada cikgu untuk semakan. Harap kamu beri perhatian pada tugasan ini. Sekian, terima kasih.
Assalamualaikum,di sini ingin saya ucapkan selamat berjaya buat calon-calon UPSR terutamanya murid-murid 6 Anggerik. Marilah kita bersama-sama menggembirakan warga SKSKT. Terima kasih dan tahniah saya ucapkan kepada Puan Maryanti kerana kreativiti beliau menggunakan media elektronik ini sebagai satu cara untuk menarik minat pelajar untuk belajar.Saya harap kita dapat mencipta sejarah dengan menggapai sasaran sekolah iaitu 30 orang mendapat 5A. harap rakan-rakan berjaya! :)
Catat Ulasan